Guidelines for the entrance test

International section entrance test for the 2nde – some guidelines :

English Section Entrance Tests – General Guidelines
Although the Section’s policy is not to publish its entrance tests to avoid the danger of cramming or of taking a too-narrow view of the requirements, we hope the following points will be helpful to teachers, parents and students. The reference level for an entrance in seconde/ year 10 is B2/ upper intermediate level. Please discuss with your English teacher what this level refers to precisely.
Les professeurs de la section préfèrent ne pas publier les tests d’entrée des années précédentes afin d’éviter aux candidats la tentation de vouloir se préparer comme pour un concours ou d’avoir une vision des attentes pour l’entrée qui ne correspondrait à aucune réalité. Voici cependant quelques points que nous espérons utiles aux enseignants de collège, parents et candidats. Le niveau de référence pour l’entrée en 2nde est le niveau B2 du CECRL. Il ne s’agit en aucun cas d’un niveau minimal mais d’un indicateur quant au niveau attendu dès l’entrée en classe de 2nde OIB.

The Written Component of the Test (90 minutes)
A written essay on a literary or general culture text. The exercise tests your ability to understand and analyse an extract.
Un exercice de compréhension écrite portant sur un texte littéraire ou de culture générale. Les exercices visent à évaluer la capacité à comprendre et analyser un texte.

The Oral Component of the Test (10 minutes approximately)
An informal discussion with the teachers of the Section (Literature & History/Geography) which aims at knowing you better, assessing your level of English and motivation .
Conversation informelle en présence des enseignants de la section (Littérature & Histoire/Géographie) visant à mieux vous connaître, évaluer votre aisance à l’oral et votre degré de motivation.

Some hints for preparation

1)Make sure you avoid over-preparing rote learning: we will always guide you toward a natural conversation in order to assess your real level of English.
Il faut impérativement éviter de se sur-préparer ou d’apprendre par coeur. Nous vous guiderons toujours vers une conversation naturelle afin de pouvoir évaluer votre niveau d’anglais réel.

2) Candidates need practice in expressing themselves at some length, both orally and in writing. They should display some ability in defending views, countering arguments, etc.
Les candidats doivent pouvoir s’exprimer assez longuement (au-delà de la simple phrase) aussi bien à l’écrit qu’à l’oral. Ils doivent être capable de défendre leur point de vue, d’argumenter et d’illustrer leur propos.

3) Ideally students should explore a much broader range of vocabulary than is possible by keeping to a single textbook at school. They need to read magazines and books in English on a regular basis to extend their range of vocabulary and knowledge. Candidates are invited to not limit themselves to novels for young adults but also broach classics and poetry (you may even for that purpose read simplified versions to start with).
Il est important pour les candidats d’explorer la langue anglaise au delà des possibilités offertes par le manuel étudié en classe. Il est conseillé de lire des magazines et des livres pour élargir le champ linguistique et culturel. Nous vous recommandons de ne pas vous limiter à la littérature jeunesse mais d’aborder aussi les classiques et de la poésie, même à un niveau très modeste en lisant par exemple des versions adaptées.

4) Candidates should take every opportunity to practice their English by talking in English, listening to English programmes on radio and television or seeing films in English. Les candidats s’efforceront de pratiquer l’anglais aussi souvent que possible, en parlant anglais, en écoutant des programmes en anglais à la radio ou à la télévision et en regardant des films en VO.

FOOD FOR THOUGHTS FOR APPLICANTS :
When you apply to the section, try and think about the following questions
⁃          Why am I applying ? What do I want to get into the International Section for? – Would I like to study in an English-speaking country ? If so, which one ? Have I been there already ? What is it like to study abroad ? – Am I ready to work more than my friends who are not in an OIB section ? – Do I like reading ? How much effort will it be to read 3-5 books in English per school year ? Will I still have the time (& desire !) to read more books in English ? – Do I like working in groups ? speaking in public ? thinking differently ? – How will I get organised with my extracurricular activities ? – Am I ready to commit for all three years of high school?

Source: collaborative resource elaborated with the help of Sections from various academies

Les commentaires sont fermés.